De basis voor werkplekleren
We onderscheiden drie factoren die van invloed zijn op het succes van werkplekleren:
- De kenmerken van de organisatie. Denk hierbij aan de structuur en cultuur binnen een organisatie of de visie op leren en ontwikkelen
- De werkplekcondities. Hoe is het werk georganiseerd? Is er veel of weinig uitdaging, variatie en autonomie, wat zijn de beschikbare middelen (tijd, toegang tot informatiebronnen)?
- De persoonlijke kenmerken van de lerende zelf. Denk hierbij aan sociale vaardigheden, motivatie en betrokkenheid, zelfsturing maar ook aan opleidingsniveau.
Veelgestelde vragen
Wat is werkplekleren eigenlijk?
Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.
Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.
Hoe kan ik checken of mijn organisatie of afdeling klaar is voor werklplekleren?
Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.
Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.
Hoe ga ik het gesprek over werkplekleren aan binnen mijn organisatie?
Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.
Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.
Welke organisatiekenmerken zorgen voor een goede voedingsbodem voor werplekleren?
Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.
Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.
Hoe zorg ik voor goede randvoorwaarde op de werkplek?
Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.
Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.
Wat heeft de medewerkers nodig om effectief te kunnen leren op de werkplek?
Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.
Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.
Hoe stimuleer en faciliteer je coachend leiderschap?
Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.
Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.
Hoe vertaal je je organisatiestrategie naar een leer-en ontwikkelplan?
Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.
Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.