Haal het beste uit je bedrijf met

Werkplekleren

In de techniek

Wat is werkplekleren

Wat is werkplekleren?

Hoe pas ik werkplekleren toe in mijn bedrijf?

Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.

We onderscheiden drie factoren die van invloed zijn op het succes van werkplekleren:

  • De kenmerken van de organisatie
  • De werkplekcondities
  • De persoonlijke kenmerken van de lerende zelf

In het eerste thema de basis van werkplekleren kom je meer te weten over de basis van werkplekleren

Benieuwd hoe jouw bedrijf scoort op de drie randvoorwaarde?

Er is een online quickscan beschikbaar die inzicht geeft in welke randvoorwaarden goed zijn ingericht en welke randvoorwaarden nog wat aandacht nodig hebben.

Hoe werkt Werkplekleren?

Hoe kan ik werkplekleren aanbieden in mijn bedrijf?

Naast de drie randvoorwaarden is het ook van belang dat er rekening gehouden wordt met:

  • Het delen en behouden van kennis binnen het bedrijf
  • Het inwerken van & door collega’s
  • Het effectief samenwerken & communiceren van collega’s

Naast de drie randvoorwaarden is het ook van belang dat er rekening gehouden wordt met het volgende. In de volgende drie thema’s lees je meer over deze onderwerken en krijg je nog meer handvatten voor het faciliteren van werkplekleren binnen jouw bedrijf.

Het optimaliseren van werkpleren

Hoe structureer en optimaliseer ik werkplekleren?

Naast de drie randvoorwaarden is het ook van belang dat er rekening gehouden wordt met:

  • Het delen en behouden van kennis binnen het bedrijf
  • Het inwerken van & door collega’s
  • Het effectief samenwerken & communiceren van collega’s

Optimaliseren

De basis voor werkplekleren

We onderscheiden drie factoren die van invloed zijn op het succes van werkplekleren:
  • De kenmerken van de organisatie. Denk hierbij aan de structuur en cultuur binnen een organisatie of de visie op leren en ontwikkelen
  • De werkplekcondities. Hoe is het werk georganiseerd? Is er veel of weinig uitdaging, variatie en autonomie, wat zijn de beschikbare middelen (tijd, toegang tot informatiebronnen)?
  • De persoonlijke kenmerken van de lerende zelf. Denk hierbij aan sociale vaardigheden, motivatie en betrokkenheid, zelfsturing maar ook aan opleidingsniveau.
Veelgestelde vragen
Wat is werkplekleren eigenlijk?

Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.

Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.

Hoe kan ik checken of mijn organisatie of afdeling klaar is voor werklplekleren?

Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.

Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.

Hoe ga ik het gesprek over werkplekleren aan binnen mijn organisatie?

Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.

Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.

Welke organisatiekenmerken zorgen voor een goede voedingsbodem voor werplekleren?

Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.

Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.

Hoe zorg ik voor goede randvoorwaarde op de werkplek?

Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.

Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.

Wat heeft de medewerkers nodig om effectief te kunnen leren op de werkplek?

Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.

Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.

Hoe stimuleer en faciliteer je coachend leiderschap?

Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.

Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.

Hoe vertaal je je organisatiestrategie naar een leer-en ontwikkelplan?

Werkplekleren is een sociaal en individueel leerproces. Het leidt tot het verwerven en ontwikkelen van beroepsgerelateerde competenties. Niet alleen vakinhoudelijke competenties, maar ook zogenoemde softskills en niet-technische vaardigheden die je in je functie nodig hebt om adequaat te handelen en beslissingen te nemen.

Werkplekleren kan zowel spontaan als in meer (be)geleide en gestuurde vormen plaatsvinden. Formele kwalificatietrajecten in de vorm van opleidingen en/of trainingen buiten de context van de werkplek vallen niet onder de term werkplekleren.

De zes technische O&O-fondsen hebben de handen ineengeslagen om de huidige en nieuwe werknemers in de techniek te ondersteunen bij het verwerven, ontwikkelen en op peil houden van de vaardigheden die de veranderende arbeidsmarkt vraagt. In dit kader is een project gestart dat zich richt op werkplekleren in de techniek, waarvan de opbrengst op deze website staat. Praktische tools voor techniek­bedrijven die met een goed doordacht plan van aanpak aan de slag willen gaan met werkplekleren.

Het project loopt nog t/m 2019 waardoor deze website een groeiend platform is en gaandeweg aangevuld zal worden.