Inwerken van en door collega’s

Inwerken van (nieuwe) collega’s vraagt tijd en aandacht. Een doordacht inwerkprogramma en werkplekbegeleiders met juiste vaardigheden, zijn hierbij essentieel. Een inwerktraject helpt bij het overdragen van kennis en vaardigheden die een (nieuwe) collega niet beheerst, bijvoorbeeld omdat daar geen opleiding voor is of omdat hij andere werkzaamheden had. Maar het is ook bedoeld de collega zich thuis te laten voelen op de nieuwe werkplek. De werkplekbegeleider zorgt voor de overdracht en wordt bovendien geconfronteerd met vragen en andere kennis en vaardigheden waardoor hij zichzelf ook blijft ontwikkelen.

Veelgestelde vragen
Hoe gaan nieuwe medewerkers zo snel mogelijk zelfstandig aan de slag?

Wil je dat nieuwe medewerkers snel waarde toevoegen? Deze aspecten helpen hierbij:

  • Zorg voor een on-boarding plan: wat organiseer ik de eerste dag, de eerste tien dagen en de eerste honderd dagen?
  • Maak iemand verantwoordelijk voor het inwerken en koppel een buddy aan de nieuwe medewerker.
  • Ontwikkel performance support: tools die de nieuwe medewerker tijdens het werken kan raadplegen om zo zelfstandig en effectief een taak uit te voeren.
  • Zorg dat je middelen op orde zijn, denk aan werkinstructies die up to date en vindbaar zijn.

Inspiratie nodig? Bekijk de onderstaande tools:

Hoe krijg je goede en gemotiveerde begeleiders?

Begeleiders, mentoren en trainers spelen een cruciale rol in het inwerken van nieuwe collega’s. Hoe help je hen deze taak goed en met plezier uit te voeren?

  • Stel een rolbeschrijving op voor een begeleider.
  • Laat hen een training didactische vaardigheden volgen. Deze is te volgen via de O&O fondsen.
  • Geef hen de tijd nieuwe medewerkers te begeleiden.
  • Bied duidelijkheid in het wat, hoe en waarom door uniforme leerpaden met bijbehorende leermiddelen te ontwikkelen.

Op zoek naar inspiratie? Bekijk onderstaande tools:

Hoe zorg je dat medewerkers de regie pakken op hun leerproces?
Hoe laat je praktijkbegeleiders eenduidig rapporteren over de ontwikkeling van medewerkers?

Zet op basis van de benodigde competenties (eventueel uitgewerkt in een competentiematrix) een rapportageformulier in. Hierin kan de praktijkbegeleider de ontwikkeling van leidinggevenden en nieuwe medewerkers bijhouden. Dit helpt hen op eenduidige wijze te rapporteren en de ontwikkeling in kaart te brengen. Bovendien biedt het inzicht in de activiteiten en welk effect het inwerken/leren op de werkplek heeft. Bekijk dit voorbeeld van een ontwikkelrapportage.

Hoe leer je leerlingen/nieuwe medewerkers planmatig werken?

Bij je aanpak rekening houden met wat je nodig hebt of tegenaan kunt lopen. Deze planmatige manier van werken is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Hier is werkervaring voor nodig en anders een goed werkplan. Een werkplan dwingt de leerling/medewerker de opdracht te verhelderen, een plan te maken en te reflecteren (terug te kijken) op de aanpak. Hiermee kan de praktijkbegeleider het inwerken structuren en de nieuwe medewerker/leerling zelfstandiger laten werken. Zie het voorbeeld werkplan en de bijbehorende instructie. 

Hoe help je collega's/medewerkers hun soft skills te ontwikkelen?

Voer ontwikkelgesprekken om inzicht te krijgen in iemands competenties. Dit helpt hen bij het ontwikkelen van soft skills. Zie voor inspiratie:

Hoe werf je nieuwe leerlingen?

Leerlingen geven een goede impuls aan het leerklimaat binnen een bedrijf. Bekijk de volgende tips hoe je leerlingen werft.