Kennis delen en behouden

Kennis delen en behouden

Waarschijnlijk barst jouw organisatie van de kennis. Wil je ervoor zorgen dat deze kennis niet in de hoofden van individuele medewerkers blijft hangen, dan moet kennis worden gedeeld. Dit is voor sommigen een uitdaging. Evenals het behouden van kennis die in vele jaren is opgebouwd door oudere medewerkers die met pensioen gaan.

Het delen van kennis vraagt om sociale vaardigheden, reflectie en analytisch vermogen. En een organisatie met een structuur om kennis te delen en te borgen en cultuur waarin kennisdelen de norm is.

Veelgestelde vragen
Hoe realiseer je kennisdeling tussen collega’s?

Er zijn verschillende manieren waarop je kennisdeling tussen collega’s vormgeeft. Een aantal voorbeelden vind je terug in de handvatten voor kennisdelen.

Ook hebben we een film van HGG Profiling Equipment over een specifieke vorm van kennis delen tussen collega’s, de toolboxmeeting: waarom is het belangrijk om deze goed voor te bereiden en hoe pak je dat aan?

Een taakanalyse kan ook helpen bij het stimuleren van kennisdelen, bekijk onze handvatten daarvoor.

Hoe helpen collega’s elkaar vraagstukken op te lossen?

Intervisie is het toverwoord. Dit is een gestructureerd overleg waarbij je door gebruik te maken van onderlinge kennis en ervaringen je eigen deskundigheid verhoogt. Intervisie geeft mogelijkheden en tips om samen tot een oplossing te komen voor problemen en uitdagingen in je werk. Zie ook de handvatten voor intervisie.

Hoe zorg je dat betrokken teams bij onderhoud van machines beter met elkaar communiceren en samenwerken?

Een goed hulpmiddel is een dagstart volgens de POMP-methodiek. Hierbij wordt specifiek ingezoomd op de werking van de machines in het bedrijf, zodat iedereen (werkvloer, technische dienst en ploegbazen) op de hoogte is van de status van de machine. Zie ook de handvatten voor het POMP-formulier.